Çin, elektrikli araç üretiminde kesinlikle önemli bir konumda. 2022 yılına ait rakamlar, ülkede 12 aylık dönemde iç pazarda 6,8 milyon elektrikli araç satıldığını gösterirken, hala dünyanın süper gücü unvanını elinde tutan Kuzey Amerika aynı zaman diliminde 800.000 civarında araç satmayı başardı.
Söz konusu durumun nasıl gerçekleştiğine gelince, hükümet teşvikleri ve sübvansiyonlardan hava kirliliği konusunda alınan kararlara ve ülkenin ithal petrole olan bağımlılığının kırılmasına kadar çok sayıda argüman var. Ancak siyasi görüşünüz ne olursa olsun, Çin'in elektrikli araçları ilk kullanmaya başlayan ülkelerden biri olduğunu kimse inkar edemez.
Ülke, içten yanmalı motor teknolojisi konusunda dünyayla rekabet edemeyeceğini biliyordu. Bu nedenle henüz niş bir düşünceyken elektrikli araçlara büyük bir bahis oynadı. Görünüşe göre de bu kumar tutmuş gibi.
Öyle ki, Avrupa Komisyonu kendi pazarlarına giren ucuz Çin malı elektrikli araç seline karşı bir soruşturma başlattı. Buna göre Alman devleri Mercedes-Benz ve Volkswagen Grubu gibi eski otomobil üreticilerinin rekabetten zarar görmemesi için Çin'den yapılan ithalata gümrük vergisi uygulanabilir.
Benzer bir hamle, federal vergi kredisi programını değiştirerek artık yalnızca hammaddelerinin çoğunu iç piyasadan temin eden ve sonrasında Kuzey Amerika'da ya da ABD'nin serbest ticaret anlaşması yaptığı diğer ülkelerde monte edilen elektrikli araçlar için geçerli olacak şekilde değiştiren ABD hükümeti tarafından da yapıldı.
Bu gibi hükümet müdahaleleri, pek çok Çinli start-up'ın diğer pek çok pazarda hala belirsizlikler içinde debelenip durmasına neden oluyor ki bu utanç verici bir durum; zira ortada heyecan duyulacak pek çok yenilik var. Ancak bu durum değişmeye başlayabilir.
İşte bunları akılda tutarak, size muhtemelen adını duymadığınız 5 Çinli elektrikli araç markasını ve bunları neden bir kenara not etmeniz gerektiğini açıklıyoruz.
Xpeng
Guangzhou Xiaopeng Automotive Technology ya da kısaca Xpeng'in şu anda girişmediği pek bir iş yok diyebiliriz. Lüks elektrikli SUV'lar, Tesla'ya meydan okuyan sedanlar ve hatta gelişmiş elektrikli dikey iniş ve kalkış teknolojisine sahip uçan araçlar...
Ancak yeryüzüne geri dönersek, marka 706 km elektrikli menzil ve ileri düzeyde otonom sürüş teknolojisi sunan P7 elektrikli sedanıyla, belirli Avrupa pazarlarına çoktan giriş yapmış durumda.
Bununla birlikte marka, kısa bir süre LED farlarında akıllıca gelişmiş LiDAR sistemleri, hızlı şarj için 800V mimarisi ve sedan kardeşiyle benzer şekilde etkileyici bir menzil barındıran G9 amiral gemisi lüks SUV'unu tanıttı.
İç tasarım oldukça gösterişli malzemelerle donatılmış olup, bilgi-eğlence sistemleri markanın kendi işletim sistemi olan ve kablosuz güncellemelere, gelişmiş sesli asistana ve uzaktan park etmeye olanak tanıyan Xmart işletim sistemini kullanıyor.
Bu işletim sistemi Çin'de yapay zeka destekli asistanları, daha yüksek seviyelerde otonom sürüş işlevselliğini ve uzaktan çağırma teknolojisini sunarak defalarca güncellendi.
YangWang
Bir diğer marka ise YangWang. Kendisi önde gelen elektrikli araç üreticisi olan BYD'nin lüks kolu. Yeni aracı U9, şirketin tamamen elektrikli bir süper otomobili denemesi olup, görünüşünün yanı sıra dikkat çekici bir teknolojiye sahip.
Bunlardan en önemlisi, aracın bir kedi gibi zıplayabilmesi. Evet, markanın DiSus-X 'gövde kontrol sistemi, Porsche'nin son Panamera ön gösterim etkinliğinde tanık olduklarımıza benzer şekilde, aracın yere tutunmasını ve havaya sıçramasını sağlayan gelişmiş hidroliklere sahip.
Manşetlere çıkan özellikler bir yana, U9 808kW'lık toplam güç çıkışı ile 1,000bhp'den fazla güce denk gelen dörtlü elektrik motorlarına sahip. Ana şirket BYD bir basın toplantısında U9'un kendi pazarında yaklaşık 1 milyon yuan'a satılacağını söyledi ki bu da yaklaşık 140.000 dolara denk geliyor.
Zeekr
Modern elektrikli araçların gidişatına biraz olsun hakim olan herkes Çinli Goliath Geely Automobile Holdings'in bir diğer iştiraki olan Zeekr'i mutlaka duymuştur. Marka, şirin şehir crossover'larıyla Avrupa'da şimdiden satışlarını artırırken, yakın gelecekte Kuzey Amerika pazarına girme niyetinde olduğunu açıkladı.
Bununla birlikte markanın Zeekr elektrikli araç seçenekleri, uzun menzilli arkadan itişli 001 modellerinde 400 mil sınırını kolayca aşan oldukça uzun bir menzile sahip. Performans da oldukça güçlü ve 500bhp'nin üzerinde güç çıkışı sunan modelleri mevcut. Hatta 1.265 bg güç üreten bir 001 FR modeli bile var. Bu model, Tesla'nın Model S'ine rakip olarak tasarlandı. Orta büyüklükteki sedan; Audi, Mercedes-Benz ve diğer benzer büyüklükteki rakipleriyle rahatlıkla boy ölçüşebilecek olmasına rağmen fiyatı 32.200 dolar civarında.
SAIC Motors
Çin'in gelişen elektrikli araç endüstrisini saran heyecanın büyük bir kısmı, teknolojiye yönelik ileri görüşlü yaklaşımdan kaynaklanıyor. Örneğin bu durum teknoloji devi Huawei'yi bir araba üretmeye yöneltti ve ülke aynı zamanda bütçe dostu bir fiyata güçlü ve yolculuk dostu makineler üretiyor.
Wuling ve Hongguang Mini EV aslında General Motors ile Çin'in en büyük otomobil üreticisi SAIC Motors'un ortak bir çalışması. Ayrıca Fiat 500'den bile daha küçük bir araç. Dolayısıyla kolayca erişilebilen fiyatı sayesinde, ucuz bir yolculuk yapmak isteyen şehirli gençlerin gözdesi haline geldi.
Hongguang'ın güncellenmiş bir versiyonu geçen yılın sonlarında Endonezya'da satışa sunuldu ve Hyundai, Genesis, Lexus ve diğerlerini geride bırakarak ülkenin en çok satan elektrikli aracı oldu.
Nio
Nio, Çin'den çıkan en köklü elektrikli araç markalarından biri ve hala yükselişini sürdürüyor. Geçtiğimiz günlerde Nio, Tesla ile bir fiyat savaşına girmeyeceğini ve makul bir fiyata birinci sınıf bir araç sunacağını açıkladı.
Şimdiye kadar üretilen ET5 sedan gibi çok sayıda Nio modelinin ilk incelemeleri büyük ölçüde olumlu oldu. Şık ve teknoloji dolu elektrikli araçların yanı sıra, Nio'nun müşteri deneyimi alanındaki yenilikleri de ilgi çekici. Nio Power batarya değiştirme teknolojisi, tamamen yenilikçi olmasa da türünün ilk örneği ve genel kullanıma açık durumda.
Sistem, tüm elektrikli araç aküsünü beş dakikadan kısa bir sürede değiştirebiliyor ve araç tüm süreci otonom olarak üstleniyor. Akü değiştirme istasyonlarından birine gitmeniz ve işi Nio'nun teknolojisine teslim etmeniz yeterli.
Bu sadece araç sahibinin menzil endişesi yaşamasına yardımcı olmakla kalmıyor, aynı zamanda Nio aküyü etiket fiyatına dahil etmek yerine müşteriye kiraladığı için satın alma maliyetini de düşürüyor.
Kaynak
Söz konusu durumun nasıl gerçekleştiğine gelince, hükümet teşvikleri ve sübvansiyonlardan hava kirliliği konusunda alınan kararlara ve ülkenin ithal petrole olan bağımlılığının kırılmasına kadar çok sayıda argüman var. Ancak siyasi görüşünüz ne olursa olsun, Çin'in elektrikli araçları ilk kullanmaya başlayan ülkelerden biri olduğunu kimse inkar edemez.
Ülke, içten yanmalı motor teknolojisi konusunda dünyayla rekabet edemeyeceğini biliyordu. Bu nedenle henüz niş bir düşünceyken elektrikli araçlara büyük bir bahis oynadı. Görünüşe göre de bu kumar tutmuş gibi.
Öyle ki, Avrupa Komisyonu kendi pazarlarına giren ucuz Çin malı elektrikli araç seline karşı bir soruşturma başlattı. Buna göre Alman devleri Mercedes-Benz ve Volkswagen Grubu gibi eski otomobil üreticilerinin rekabetten zarar görmemesi için Çin'den yapılan ithalata gümrük vergisi uygulanabilir.
Benzer bir hamle, federal vergi kredisi programını değiştirerek artık yalnızca hammaddelerinin çoğunu iç piyasadan temin eden ve sonrasında Kuzey Amerika'da ya da ABD'nin serbest ticaret anlaşması yaptığı diğer ülkelerde monte edilen elektrikli araçlar için geçerli olacak şekilde değiştiren ABD hükümeti tarafından da yapıldı.
Bu gibi hükümet müdahaleleri, pek çok Çinli start-up'ın diğer pek çok pazarda hala belirsizlikler içinde debelenip durmasına neden oluyor ki bu utanç verici bir durum; zira ortada heyecan duyulacak pek çok yenilik var. Ancak bu durum değişmeye başlayabilir.
İşte bunları akılda tutarak, size muhtemelen adını duymadığınız 5 Çinli elektrikli araç markasını ve bunları neden bir kenara not etmeniz gerektiğini açıklıyoruz.
Xpeng
Guangzhou Xiaopeng Automotive Technology ya da kısaca Xpeng'in şu anda girişmediği pek bir iş yok diyebiliriz. Lüks elektrikli SUV'lar, Tesla'ya meydan okuyan sedanlar ve hatta gelişmiş elektrikli dikey iniş ve kalkış teknolojisine sahip uçan araçlar...
Ancak yeryüzüne geri dönersek, marka 706 km elektrikli menzil ve ileri düzeyde otonom sürüş teknolojisi sunan P7 elektrikli sedanıyla, belirli Avrupa pazarlarına çoktan giriş yapmış durumda.
Bununla birlikte marka, kısa bir süre LED farlarında akıllıca gelişmiş LiDAR sistemleri, hızlı şarj için 800V mimarisi ve sedan kardeşiyle benzer şekilde etkileyici bir menzil barındıran G9 amiral gemisi lüks SUV'unu tanıttı.
İç tasarım oldukça gösterişli malzemelerle donatılmış olup, bilgi-eğlence sistemleri markanın kendi işletim sistemi olan ve kablosuz güncellemelere, gelişmiş sesli asistana ve uzaktan park etmeye olanak tanıyan Xmart işletim sistemini kullanıyor.
Bu işletim sistemi Çin'de yapay zeka destekli asistanları, daha yüksek seviyelerde otonom sürüş işlevselliğini ve uzaktan çağırma teknolojisini sunarak defalarca güncellendi.
YangWang
Bir diğer marka ise YangWang. Kendisi önde gelen elektrikli araç üreticisi olan BYD'nin lüks kolu. Yeni aracı U9, şirketin tamamen elektrikli bir süper otomobili denemesi olup, görünüşünün yanı sıra dikkat çekici bir teknolojiye sahip.
Bunlardan en önemlisi, aracın bir kedi gibi zıplayabilmesi. Evet, markanın DiSus-X 'gövde kontrol sistemi, Porsche'nin son Panamera ön gösterim etkinliğinde tanık olduklarımıza benzer şekilde, aracın yere tutunmasını ve havaya sıçramasını sağlayan gelişmiş hidroliklere sahip.
Manşetlere çıkan özellikler bir yana, U9 808kW'lık toplam güç çıkışı ile 1,000bhp'den fazla güce denk gelen dörtlü elektrik motorlarına sahip. Ana şirket BYD bir basın toplantısında U9'un kendi pazarında yaklaşık 1 milyon yuan'a satılacağını söyledi ki bu da yaklaşık 140.000 dolara denk geliyor.
Zeekr
Modern elektrikli araçların gidişatına biraz olsun hakim olan herkes Çinli Goliath Geely Automobile Holdings'in bir diğer iştiraki olan Zeekr'i mutlaka duymuştur. Marka, şirin şehir crossover'larıyla Avrupa'da şimdiden satışlarını artırırken, yakın gelecekte Kuzey Amerika pazarına girme niyetinde olduğunu açıkladı.
Bununla birlikte markanın Zeekr elektrikli araç seçenekleri, uzun menzilli arkadan itişli 001 modellerinde 400 mil sınırını kolayca aşan oldukça uzun bir menzile sahip. Performans da oldukça güçlü ve 500bhp'nin üzerinde güç çıkışı sunan modelleri mevcut. Hatta 1.265 bg güç üreten bir 001 FR modeli bile var. Bu model, Tesla'nın Model S'ine rakip olarak tasarlandı. Orta büyüklükteki sedan; Audi, Mercedes-Benz ve diğer benzer büyüklükteki rakipleriyle rahatlıkla boy ölçüşebilecek olmasına rağmen fiyatı 32.200 dolar civarında.
SAIC Motors
Çin'in gelişen elektrikli araç endüstrisini saran heyecanın büyük bir kısmı, teknolojiye yönelik ileri görüşlü yaklaşımdan kaynaklanıyor. Örneğin bu durum teknoloji devi Huawei'yi bir araba üretmeye yöneltti ve ülke aynı zamanda bütçe dostu bir fiyata güçlü ve yolculuk dostu makineler üretiyor.
Wuling ve Hongguang Mini EV aslında General Motors ile Çin'in en büyük otomobil üreticisi SAIC Motors'un ortak bir çalışması. Ayrıca Fiat 500'den bile daha küçük bir araç. Dolayısıyla kolayca erişilebilen fiyatı sayesinde, ucuz bir yolculuk yapmak isteyen şehirli gençlerin gözdesi haline geldi.
Hongguang'ın güncellenmiş bir versiyonu geçen yılın sonlarında Endonezya'da satışa sunuldu ve Hyundai, Genesis, Lexus ve diğerlerini geride bırakarak ülkenin en çok satan elektrikli aracı oldu.
Nio
Nio, Çin'den çıkan en köklü elektrikli araç markalarından biri ve hala yükselişini sürdürüyor. Geçtiğimiz günlerde Nio, Tesla ile bir fiyat savaşına girmeyeceğini ve makul bir fiyata birinci sınıf bir araç sunacağını açıkladı.
Şimdiye kadar üretilen ET5 sedan gibi çok sayıda Nio modelinin ilk incelemeleri büyük ölçüde olumlu oldu. Şık ve teknoloji dolu elektrikli araçların yanı sıra, Nio'nun müşteri deneyimi alanındaki yenilikleri de ilgi çekici. Nio Power batarya değiştirme teknolojisi, tamamen yenilikçi olmasa da türünün ilk örneği ve genel kullanıma açık durumda.
Sistem, tüm elektrikli araç aküsünü beş dakikadan kısa bir sürede değiştirebiliyor ve araç tüm süreci otonom olarak üstleniyor. Akü değiştirme istasyonlarından birine gitmeniz ve işi Nio'nun teknolojisine teslim etmeniz yeterli.
Bu sadece araç sahibinin menzil endişesi yaşamasına yardımcı olmakla kalmıyor, aynı zamanda Nio aküyü etiket fiyatına dahil etmek yerine müşteriye kiraladığı için satın alma maliyetini de düşürüyor.
Kaynak