B
BuYuCu
Guest
]EHLİ SÜNNET: Kurucusu Resulullah Efendimizdir. Ebu Hanife tarafından hatırlatılmıştır.
Dört tane fıkhi mezhebi vardır:
HANEFİ: İmam-ı A'zam Ebu Hanife kurmuştur. Ehl-i Sünnet itikadi mezhebinin %35i kadar kimse, bu mezhep üzerindedir. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
ŞAFİİ:: İmam-ı Şafii hazretleri kurmuştur. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
MALİKİ: İmam Malik kurmuştur. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
HANBELİ: İmam Ahmed bin Hanbel kurmuştur. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
ŞİA: Herhangi bir kurucusu yoktur. İbni Sebe yahudisinin fitnesi üzerine ortaya çıkmıştır.
KEYSANİLİK: Beşe ayrılır:
Berbericilik: Muhammed bin el-Hanifiyye'yi Tanrılaştıran ve Hamza ibn Umara el Berberi'nin de peygamber olduğunu iddia eden mezheptir. İslam'la alakası yoktur. Ehl-i sünnetle alakası yoktur.
Haşimilik: Ebu Haşim'i halef kabul etmiştir.
Karibilik: İmam Ebu Karib'in Dünya'ya mehdi olarak döneceğine inanan taassupçu bir mezheptir.
Sarrajcılık: Muhammed bin el-Hanifeyy'in ölümünü kabul eden ama bir gün Mehdi olarak döneceğine inanılan bir mezheptir. Taassupçudur, körü körüne taklittir.
Hüremi'yye: Tanrı'nın Hazret-i Muhammed ve Hazret-i Ali'nin bedeninde olduğunu varsayan bir mezheptir. [Görmüş olduğunuz gibi Keysanilik tamamen taassup ve sapık bir fırkadır. İslam'la alakası yoktur. Bid'at fırkasıdır.
ZEYDİLİK:: Altıya ayrılır.
Dukaynilik: Hazret-i Muhammed'in haleflerinin imansız olduğunu savunan mezhep.
Halefilik: Zeyd bin Ali'nin haleflerinin Ebd-el-Samed adlı kişi tarafından olduğunu ortaya atmıştır.
Haşebilik: Hasan ve Hüseyin'in neslinden olmayan kimsenin imam olmayacağına inanır.
Jarudilik: Ashab-ı kirama ilk defa hakaret eden mezheptir. Sadece Hazret-i Ali'nin günahsız olduğunu kabul ederler. Ashab-ı kiram bu mezhebe göre kafirdir.
Süleymanilik: Ebu Bekr-i Sıddık'ın hataları olduğunu savunan mezhep. İkiye ayrılır:
-Butrilik: Ebu Bekir'in hatalı olduğunu ama günahkar olmadığını savunur.
-Salihilik: Aynı şekilde diğerlerinin de hatalı ama günahkar olmadığını savunur.
Vasitilik: Zeydiler'in oluşturduğu mezhep. On İki İmam'ın hepsini tanırlar.
İSMAİLİYYE: Yedinci imam olarak İsmail bin Cafer el-Mubarek'i seçerler.
Karmatilik: Halifelerin imamlığını kabul etmeyen kol.
Dürzilik: Hakim imamına uluhiyet sıfatı kazandıran kol.
Nizari İsmailik: İsmailiyye'yi imam kabul eden kol.
Mustalilik: Ebu Tamim'i halife kabul eden kol.
ON İKİ İMAMCILIK: (örn. Caferiyye vb.)
ALEVİLİK: Şia'yla alakası olmayan bir mezheptir. Aynı şey değildir ama Alevilik Şia içinde kabul edilir.
VEHHABİLİK: Kurucusu Muhammed b. Abdulvehhab'dır. Delilleri Kur'an ve Sahih Sünnettir. Genellikle kendi imamlarını alim olarak daha üstün kabul ederler. (Örn. Elbani) Fıkhi mezhepleri pek yoktur. Grupları vardır. (örn. Selefiyye, Hariciyye) Suudi Arabistan'ın fıkhi mezhebidir. Her ne kadar Kur'an ve sünnete uysa, Ehl-i sünnete uymayan görüşleri vardır. Bunlardan biri tekfirdir. Kendilerinden olmayan ve alimlerini alim kabul etmeyen herkes kafirdir. Ayrıca Allah'ı gökte kabul ederler ve Nuh aleyhisselamı birinci peygamber görürler.
Kandil gecelerine de inanmazlar. Evliyaların önünde namaz kılmaya putçuluk derler. Günah işleyenler de kafir olur.
Dört tane fıkhi mezhebi vardır:
HANEFİ: İmam-ı A'zam Ebu Hanife kurmuştur. Ehl-i Sünnet itikadi mezhebinin %35i kadar kimse, bu mezhep üzerindedir. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
ŞAFİİ:: İmam-ı Şafii hazretleri kurmuştur. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
MALİKİ: İmam Malik kurmuştur. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
HANBELİ: İmam Ahmed bin Hanbel kurmuştur. [Kur'an ve sünnete dayalıdır.]
ŞİA: Herhangi bir kurucusu yoktur. İbni Sebe yahudisinin fitnesi üzerine ortaya çıkmıştır.
KEYSANİLİK: Beşe ayrılır:
Berbericilik: Muhammed bin el-Hanifiyye'yi Tanrılaştıran ve Hamza ibn Umara el Berberi'nin de peygamber olduğunu iddia eden mezheptir. İslam'la alakası yoktur. Ehl-i sünnetle alakası yoktur.
Haşimilik: Ebu Haşim'i halef kabul etmiştir.
Karibilik: İmam Ebu Karib'in Dünya'ya mehdi olarak döneceğine inanan taassupçu bir mezheptir.
Sarrajcılık: Muhammed bin el-Hanifeyy'in ölümünü kabul eden ama bir gün Mehdi olarak döneceğine inanılan bir mezheptir. Taassupçudur, körü körüne taklittir.
Hüremi'yye: Tanrı'nın Hazret-i Muhammed ve Hazret-i Ali'nin bedeninde olduğunu varsayan bir mezheptir. [Görmüş olduğunuz gibi Keysanilik tamamen taassup ve sapık bir fırkadır. İslam'la alakası yoktur. Bid'at fırkasıdır.
ZEYDİLİK:: Altıya ayrılır.
Dukaynilik: Hazret-i Muhammed'in haleflerinin imansız olduğunu savunan mezhep.
Halefilik: Zeyd bin Ali'nin haleflerinin Ebd-el-Samed adlı kişi tarafından olduğunu ortaya atmıştır.
Haşebilik: Hasan ve Hüseyin'in neslinden olmayan kimsenin imam olmayacağına inanır.
Jarudilik: Ashab-ı kirama ilk defa hakaret eden mezheptir. Sadece Hazret-i Ali'nin günahsız olduğunu kabul ederler. Ashab-ı kiram bu mezhebe göre kafirdir.
Süleymanilik: Ebu Bekr-i Sıddık'ın hataları olduğunu savunan mezhep. İkiye ayrılır:
-Butrilik: Ebu Bekir'in hatalı olduğunu ama günahkar olmadığını savunur.
-Salihilik: Aynı şekilde diğerlerinin de hatalı ama günahkar olmadığını savunur.
Vasitilik: Zeydiler'in oluşturduğu mezhep. On İki İmam'ın hepsini tanırlar.
İSMAİLİYYE: Yedinci imam olarak İsmail bin Cafer el-Mubarek'i seçerler.
Karmatilik: Halifelerin imamlığını kabul etmeyen kol.
Dürzilik: Hakim imamına uluhiyet sıfatı kazandıran kol.
Nizari İsmailik: İsmailiyye'yi imam kabul eden kol.
Mustalilik: Ebu Tamim'i halife kabul eden kol.
ON İKİ İMAMCILIK: (örn. Caferiyye vb.)
ALEVİLİK: Şia'yla alakası olmayan bir mezheptir. Aynı şey değildir ama Alevilik Şia içinde kabul edilir.
VEHHABİLİK: Kurucusu Muhammed b. Abdulvehhab'dır. Delilleri Kur'an ve Sahih Sünnettir. Genellikle kendi imamlarını alim olarak daha üstün kabul ederler. (Örn. Elbani) Fıkhi mezhepleri pek yoktur. Grupları vardır. (örn. Selefiyye, Hariciyye) Suudi Arabistan'ın fıkhi mezhebidir. Her ne kadar Kur'an ve sünnete uysa, Ehl-i sünnete uymayan görüşleri vardır. Bunlardan biri tekfirdir. Kendilerinden olmayan ve alimlerini alim kabul etmeyen herkes kafirdir. Ayrıca Allah'ı gökte kabul ederler ve Nuh aleyhisselamı birinci peygamber görürler.
Kandil gecelerine de inanmazlar. Evliyaların önünde namaz kılmaya putçuluk derler. Günah işleyenler de kafir olur.