ForumSal.Net

Üye Ol Forumsal Albümler Mesajlar Gruplar Chat Yönetim Radyo Twitter Facebook



Go Back   Forumsal.Net
Hayatın İçinden Yemek Tarifleri Dünya Mutfağı
Kullanıcı Etiket Listesi


 
Seçenekler
Alt 08-Aralık-2011, 16:23   #1 (permalink)
Külkedisi
Standart Dünya mutfaklarını tadarken bunlara dikkat!


Dünya mutfaklarını tadarken bunlara dikkat!
Çin, İtalyan ya da Meksika mutfağına bayılıyoruz... Peki, yemeklerin içerikleri hakkında ne kadar fikir sahibiyiz?

İtalyan, Çin, Japon ya da Meksika… Popüler dünya mutfağı lezzetlerini tadarken, yemeklerin içeriği hakkında kısıtlı bilgiye sahip olduğumuz için bazen sağlıksız seçimlerde bulunabiliriz. Memorial Ataşehir Hastanesi'nden Diyetisyen Şefika Aydın Selçuk, farklı ülke mutfaklarını denerken dikkat etmemiz gerekenlerle ilgili işe yarar ipuçlarını paylaştı.

Dünya mutfaklarını tadarken bunlara dikkat!

İTALYAN MUTFAĞI.

İtalyan yemekleri basit, lezzetli ve besleyicidir. Hem besin seçeneği hem de besin öğeleri yönünden dikkat çeken Akdeniz mutfaklarından birisidir. Makarnası, risottosu ve polentasıyla yüksek miktarda kompleks karbonhidratlar içeren bir mutfaktır. Daha az miktarlarda et kullanılırken, çoğu yemekte lezzet verici olarak peynir yer almaktadır. Güney İtalya'ya özgü yemeklerde özellikle zeytinyağı, kuzey bölgelerinde ise sıklıkla tereyağı kullanılmaktadır.

İtalyan yemeği siparişi vereceğiniz zaman:

* İtalyan ekmeğini bir sepet dolusu değil sadece 1 veya 2 dilim tüketin. Daha az yağ tüketmek için, üzerine tereyağı veya zeytinyağı sürmeyin.

* Antipasto yani makarnadan önce anlamına gelen, sıcak veya soğuk iştah açıcıları dikkatli tüketin. Bunlar Akdeniz geleneğine göre hazırlanır ve peynir, zeytin, tütsülenmiş et, marine edilmiş sebzeler ve balık içerir. Besleyici olmalarının yanı sıra bazılarının yağ ve sodyum içeriği yüksektir. Ağır bir yemek öncesinde atıştırılan mezeler, çok fazla kalori alımına neden olur. ·

* Yemeğinizin tamamlanması için baharatlı sirke ve zeytinyağının ayrıca sunulduğu taze bir salata siparişi verin. İtalyan tarzı salatalar çoğunlukla çeşitli taze sebzelerden, roka, hindiba gibi yeşillikler ile tatlı biber, domates ve soğan karışımından hazırlanır. Ekmekle birlikte tüketilen salata, uygun hafif bir yemek olabilir.

* Çoğu İtalyan mönüsünde yer alan geleneksel fasulye ve sebze yemeklerini tercih edin. "Minestrone"; fasulye, sebze ve makarnadan oluşan bir domates çorbasıdır. "Fagioli" olarak bilinen beyaz kuru fasulyeler, çorbalarda ve risotto içinde sıklıkla yer alır. "Florentine" yemekleri ise ıspanakla hazırlanabilir.

* Mönü dilini anlamaya çalışın! Örneğin "Fritto" (kızartılmış) veya "crema" (kremalı) olarak tanımlanan yemeklerde yağ oranı yüksektir. "Primevera", taze sebzeler, otlar ve zeytinyağı ile hazırlanan yemekler için kullanılır. Bazen de kremalı soslarla sunulabilmektedir. Bu nedenle servis elemanına içeriğini sorun.

İtalyan mönüsünden sıklıkla deneyebileceklerimiz:

* Minestrone çorba

* Taze salata

* Ekmek çubukları

* Sirke ve zeytinyağı sosu

* Marinara gibi kırmızı sosla sunulan makarna

* İtalyan meyveleri

Bazen deneyebileceklerimiz:

* Kremalı İtalyan sosu

* İtalyan sosisi ve procuitto (tuzla kürlenmiş jambon)

* Tereyağlı sarmısaklı ekmek

* Antipasto tabakları

YUNAN YEMEKLERİ.

Çoğumuz için Yunan restoranları, giderek daha da popüler hale geliyor. Yunan salatası, pirinç pilavı, kuzu şiş, kuzu etli dürüm, musakka ve baklava en iyi bilinen yemekleridir. Diğer etnik kültürlere kıyasla Yunan yemekleri çok fazla çeşitlilik gösterir.



Yunan yemeği sipariş vereceğiniz zaman:

* Salatalar ve pideli sandviçlerin yanında ferahlatıcı olarak cacık yiyebilirsiniz.

* İştah açıcı olarak patlıcan ve zeytinyağı ile yapılan babagannuş sosunu, nohut ezmesinden yapılan humusu deneyebilirsiniz fakat aşırıya kaçmayın! Zeytinyağı, pide ile tüketilebilecek bir iştah açıcı olarak verilmektedir. Her ne kadar zeytinyağı kolesterol içermese ve doymuş yağ içeriği düşük olsa bile tereyağı ve margarin gibi yağ içeriği yüksektir, bu nedenle aşırı tüketilmemesi gerekir.

* İştah açıcı olarak "Saganaki" siparişi verebilirsiniz. Saganaki, yağlı peynirin kızartılması ve bazen brendi ile ateşte pişirilmesiyle hazırlanan bir yemektir. Yağlı bir yemek olduğu için arkadaşlarınızla paylaşmanız önerimizdir.

* Besleyici olmasından dolayı yağsız et, Yunan salatası, Tabbule bulunan pide siparişi verebilirsiniz. Tabbule; bulgurun dilimlenmiş domates, maydanoz, nane, zeytinyağı ve limon suyu ile karıştırılması ile elde edilen bir yemektir. Lif alımını artırmak için tam buğday unundan yapılmış pide isteyin.

* Dolmalar veya içi doldurulmuş sebzeler diğer bir mönü seçeneğidir. Bunların başında kıymanın asma yaprakları ile sarılmasından hazırlanan yaprak dolması gelmektedir. Dolmaların içerisine kıymanın dışında; pirinç, kuru meyve ve çam fıstığı da koyulmaktadır.

* Yemeklerin yanında tüketmek için Yunan salatası siparişi verin. İstemiş olduğunuz salata ile birlikte sunulan ançuez, kalamata zeytinleri, feta peyniri gibi yüksek yağ ve sodyum içeren sosları tüketmeyin!


Yunan mönüsünden sıklıkla deneyebileceğimiz...

* Izgara ve güveçte pişirilmiş etler

* Yunan salatası

* Tabbule

* Dolmalar

* Cacık

* Taze meyveler

* Pide

Bazen deneyebilecekleriniz…

* Tavada kızartılarak pişirilen yemekler

* Spanakopita ve tiropita gibi sebze payları

* Babagannuş

* Baklava

* Kızartılmış falafel (susamla kızartılmış nohut veya bakla ezmesi)


MEKSİKA YEMEKLERİ.

Hızlı servis restoranlarından normal restoranlara kadar Meksika yemekleri ve onun Tex-Mex alternatifleri çoğunlukla tüketilen etnik yemeklerin başında gelir. Günümüzde restoranların çoğunluğunda Meksika yemekleri mönülerde yer almaktadır. Tortilla, kuru baklagiller ve pirinç gibi ana besinler, kompleks karbonhidratların ve posanın çok iyi kaynaklarıdır. Seçime göre Meksika yemekleri, yağ ve sodyumu yüksek oranda içerebilir. Her mutfak kültüründe olduğu gibi seçimlerinizi çeşitliliğe, dengeye ve aşırıya kaçmadan dikkatli yapmanızda fayda var!



Meksika yemeği sipariş vereceğiniz zaman:

* Daha az yağ ve kalori almak için Tex-Mex yiyeceklerin yanında guacamole ve ekşi krema siparişi verirseniz, tükettiğiniz miktarları da kontrol etme şansınız olur. Daha fazla A ve C vitamini almak için bol baharatlı, acılı domates sosu kullanın.

* Yumuşak tacoları tercih edin. Sert, kırıntılı taco ve tostadalar kızartılarak yapılmaktadır.

* Yağ alımını azaltmak amacı ile servis edilen büyük tortillaların ve cipslerin yerine taco salatası siparişi verebilirsiniz.

* Yemek öncesi iştah açıcı olarak nachos (mısır cipsi ) ve peyniri tüketmeyin. Düşük yağlı olarak gazpacho, salsa, tortilla çorbası veya kuru fasulye çorbası tüketin.

* Meksika yemeklerinin porsiyon miktarları büyük olduğu için "delüks jumbo" yerine normal tabaklar seçin.

* Tacolar, tamaleler, enchiladalar ve burritolar Meksika mutfağının en fazla tercih edilen seçenekleri olmasına karşın, ana mönülerin içerisinde çok daha geniş seçenekler bulabilirsiniz.

* Napoleleri (kaktüs yapraklarını ve çiçekleri içeren salata), yaz kabağı ve jicama gibi nişastalı sebzeleri, tomatilloları (domates benzeri sarı, eflatun renkli sebze) veya yeşil domatesleri içeren salataları tüketebilirsiniz.


Meksika mönüsünden sıklıkla deneyebileceğimiz...

* Taze limon suyuyla jicama

* Salsa

*Yumuşak takolar

* Burrito, fajitas, tamale, enchilada

* Kırmızı fasulye ve pirinç

* İspanyol pirinci

* Kavrulmuş fasulye

* Siyah fasulye çorbası, gazpacho

* Arroz con polo

* Tatlı olarak; guava, papaya veya mango gibi meyveler

* Tart veya puding

Bazen deneyebilecekleriniz…

* Taco cipsleri ile guacomole sosu

* Ekşi krema ve ekstra peynir

* Kızartılmış tortillalar

Sert taco ve taco salatası

* Tostodalar, quesadillalar

* Ballı pastalar

* Kızartılmış dondurma


ÇİN YEMEKLERİ.

Popüler olan mutfaklar arasında ilk üç sırada yer alır. Sebze, pirinç ve erişte ağırlıklı olan Asya tarzı yemekler, sağlıklı bir diyet için besleyici seçenek gibi düşünülebilir. Çin Mutfağı; çok farklı çeşitli pişirme teknikleriyle, besinleriyle ve baharatlarıyla ünlüdür.

Tüm yemekler; Çin'in her bölgesinin beslenme özelliklerini yansıtır. Mönülerde yer alan "Mandarin" terimi, bölgesel yemeklerin en iyilerini içeren aristokrat yemekler için kullanılır. Çin yemekleri kompleks karbonhidratların ağırlıklı yer aldığı pirinç veya erişteler ile ağırlıklı olarak sebze içerir. Et, tavuk ve deniz ürünleri genellikle kuşbaşı olarak, sebzelerle birlikte pişirilerek ufak porsiyonlar şeklinde servis edilir. Tofu ya da soya fasulyesi peyniri oldukça yaygın tüketilen yüksek proteinli, düşük yağlı ve kolesterolsüz bir besindir. Çoğu Çin yemeği fırında, buharda, kısık ateşte veya kavurma yapılarak pişirildiği için yağ içeriği düşüktür.

Çin yemeklerinde yağ ve sodyum içeriklerine dikkat etmek gerekir. Fakat süt, yoğurt ve peynir Çin mutfağında fazla yer almadığı için kalsiyumdan zengin besinler bu mutfakta yetersizdir. Kalsiyumun çoğunluğu, kemikli yenebilen balıklardan ve yeşil sebzelerden gelir, bu da gereksinimi karşılayacak miktarda değildir.



Çin yemeği sipariş vereceğiniz zaman:

* Başlangıç veya ana yemek olarak aromalı çorbaları deneyin. Bunlar çoğunlukla küçük et ve sebze parçalarını içeren sade et sulu çorbalardır.

* Yemeğinize kızarmış iştah açıcılarla başlamayın. Bir seçenek olarak buharda pişirilmiş spring köftelerini veya yumurta köftelerini sipariş edin. Yumurta köftesi Çinlilerin "spring roll" olarak sundukları köfteler için kullanılan terimdir.

* Çin yemeklerinin içinde kullanılan çeşitli sebzelerin tadına bakın! Tatlı biber, brokoli, havuç, lahana, kırmızıbiber, taze soğan, mantar ve bitki filizlerinin dışında Çin yemeklerinde bambu filizleri, fasulye filizi, beyaz Çin lahanası, nilüfer çiçeği, sap kereviz, taze fasulye ve diğer sebzeler bulunur.

* Kızartılmış yerine sade pirinç veya erişte siparişi verin.

* Tatlı- ekşi sosla hazırlanan her yemek derin yağda kızarıp ekmekle servis edilir. Bunların yerine ızgarada veya fırında tatlı-ekşi sosla pişirilmiş et yemeği siparişi verin.

* Sodyum tüketiminize dikkat etmeniz gerekiyorsa MSG, soya sosu, istridye ve siyah fasulye gibi yüksek sodyum içerikli soslarla hazırlanmış yemekleri tüketmeyin.

* Ufak bir atıştırma olarak dim sum deneyebilirsiniz. Küçük kalp anlamına gelen bu ufak porsiyonlar, buharda pişirilmiş hamur ve yumurta köftelerini içerir.

* Şans kurabiyeleri hiç yağ içermeyen ve 1 tanesi 15 kalori olan kurabiyelerdir. Çin yemeklerinde tatlının fazla bir yeri yoktur. Genellikle dondurma, taze meyve veya bademli kurabiyeler bulabilirsiniz.

Çin mönüsünden sıklıkla deneyebileceğimiz...

* Wonton çorbası

* Acı-ekşi çorba

* Buharda pişirilmiş hamur veya yumurta köfteleri

* Sebzeli tavuk (scallop), midye veya karides

* Buharda pişirilmiş tüm balıklar

* Buharda pişirilmiş pirinç

* Buharda pişirilmiş hamur ve dim sumlar

* Yumuşak erişteler

* Kavrulmuş yemekler

* Tofu

* Şans kurabiyeleri

Bazen deneyebilecekleriniz…

* Kızartılmış wontonlar

* Kızartılmış yumurta ve ahmur köfteleri

* Pekin ördeği

* Kızartılmış balık ve ıstakoz sosu

* Kızartılmış pirinç

* Kızartılmış dim sum

* Kızartılmış erişte

* Kızartılmış gevrek yemekler, ekmekli tatlı ekşi yemekler

JAPON MUTFAĞI.

Japon tarzı yemek yeme düzeni giderek yaygınlaşmaya başladı. Pirinç, erişte, tofu, sebze, deniz ürünleri, ufak et porsiyonları ve sınırlı bir yağ kullanımının ağırlıklı olduğu Japon mutfağı, yağ içeriği düşük olan çeşitli yiyecekler içerir. Yemek sosları çoğunlukla düşük yağlı malzemelerden (soya sosu, sake-pirinç şarabı, et suyu) hazırlanır. Pirinç, erişte ve sebzeler kompleks karbonhidrat içeriğini karşılarken, sebzelerin bol tükenmesinden dolayı posa, A ve C vitaminleri de alınmış olur. Japon Mutfağı'nda da Çin Mutfağı'nda olduğu gibi çoğu lezzet vericilerin yüksek sodyumlu olduğu göz ardı edilmemelidir. Japon Mutfağı'nda estetik de en az besleyici değerler kadar önemlidir. Sunulan yemeğin tabak üzerindeki görüntüsü, renk uyumu Japon yemeklerini güzel yapan önemli bir faktördür.



* Tempura, çok sık tüketilip tereyağında kızartılarak yapılan balık yemeğidir. Yine agemeno (koyu soslu ve kızartılmış) yemekleri de vardır.

* Yemeklerde "nimono (kısık ateşte pişirme)", "yaki (fırın ızgara)", "yakimono (ızgara) terimleri kullanılmaktadır. · Sushi ve sashimi düşük yağlı diğer seçenekler arasındadır.

* Kase içinde sunulan diğer bir yemek türü de sebze, et veya tavuk bazen de yumurta ile birlikte sunulan pirinç yemeği olan "Domburi"dir.

* Sodyum tüketimine dikkat etmeniz gerekiyorsa soya sosu, miso sosu, teriyaki sosu gibi yüksek sodyum içerikli sosları ve et suyu ile turşuları tüketmeyin. Bir alternatif olarak "Shabu shabu" gibi soya sosu içermeyen yemekleri seçebilirsiniz.

* Pirinç yemek istiyorsanız erişte türlerini deneyebilirsiniz. Udon, buğday eriştesi veya soba, kara buğday eriştesidir. Özellikle erişte yemekleri "Sukiyaki" gibi yemeklerin yanına veya çorbaların içine koyularak servis edilir.

Japon mönüsünden sıklıkla deneyebileceğimiz...

* Sukiyaki gibi kavrulmuş yemekler

* Shabu shabu gibi hafif ateşte pişirilen yemekler

* Yakitori gibi ızgara yemekler

* Kavrulmuş tofu

* Miso ve suimono gibi hafif çorbalar

* Buharda pişirilmiş pirinç

* Sashimi ve sushi

Bazen deneyebilecekleriniz…

* Tempura gibi derin yağda kızartılmış yemekler

* Tonkatsu gibi ekmek içeren ve derin yağda kızarmış yemekler

* Kızartılmış tofu.


  Alıntı ile Cevapla

Etiketler
bunlara, dikkat, dunya, mutfaklarini, tadarken


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 23:03.
Forum Yazılımı ve Sürümü Site Bilgileri

Powered by vBulletin® Version
Copyright ©2010 - 2011, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
Kuruluş Tarihi : 05.10.2010
Tasarım : ForumSal

 
  
5651 sayılı yasaya göre forumumuzdaki mesajlardan doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir."Şikayet" buradan bize ulaşıldığı taktirde, ilgili konu en geç 48 saat içerisinde kaldırılacaktır.
Forum Forumlar Forum Sitesi Etiket Sitemap